top of page

אמן צבעי המים מאחורי הנופים והרקעים הנצחיים של דיסני

תמונת הסופר/ת: Ofir BuskilaOfir Buskila

הסרטים שנולדו באולפני האנימציה של דיסני היוו עבורי ועבור רבים השראה וחלק ועיצוב ילדותינו.


בממלכה הקסומה של דיסני ובמיוחד באנימצייה שלהם יש עולם אחר, עולם בו חיות יכולות לדבר, נסיכות נרדמות לשנים, ילדים מתעופפים בשמי הלילה. על הקסם הזה אחראיים המון אנשים מוכשרים, היום נדבר על אחד מי שהיה אחרי על ה"תפאורה" מהסרטים הקלאסיים שגדלנו עליהם, על אמן שהותיר אחריו נופים מרהיבים פזורים לאורך הקלסיקות האהובות עלינו. עם מגע אישי קסום ויצירתיות חסרת גבולות, הצליח להפיח חיים בעולמות כמו "במבי"ו- "פיטר פן" ומעבר לכך, העלה את אומנות האנימציה לגבהים חדשים של יופי ורגש עם שיטות וטכניקות שמשתמשים בהם אפילו עד היום.


אז בואו נדבר על קלוד קואטס ותרומתו האדירה לדיסני.


קלוד קואטס


קלוד קואטס היה צייר רקע, מעצב צבעים ומעצב קונספט בדיסני כאשר בלב המורשת שלו נמצאת הטכניקה פורצת הדרך שיצר, המכונה בפשטות "קואטס אפקט" (״coats effect”) גישה מהפכנית זו לציור רקע בצבעי מים באנימצייה כללה ריבוי של שכבות צבע שקופות כדי ליצור תחושת עומק ואווירה, והטביעה בכל סצנה תחושה מוחשית של ריאליזם. והתוצאה? התוצאה הייתה מיזוג עוצר נשימה של אומנות ודמיון, כזה שמשאיר טעם של עוד, מיזוג שכבש את הקהל והיווה השראה לדורות של האמנים הבאים


אבל לפני שאנחנו נכנסים לעולם הקסום, בואו נדבר על למה ולמה כדאי היה בכלל להשתמש בצבעי מים באנימציות השונות?



רקע בצבעי מים אפשר לאנימטורים של דיסני להשיג רמת פירוט וריאליזם  שהייתה פחות נפוצה באנימציה באותה בתקופה. הם התאימו במיוחד ליצירת נופים טבעיים, כגון יערות, הרים ומקווי מים. הצבעים הרכים והמשולבים של צבעי המים עזרו לעורר תחושה של מצב רוח ורגש בסצנות.

בנוסף לרקע, נעשה שימוש בצבעי מים גם בהנפשת דמויות. לעתים קרובות אמנים היו יוצרים סקיצות קונספט ולימודי צבע באמצעות צבעי מים לפני שסיימו את עיצובי הדמויות בדיו ובצבע.


מתוך הסרט ״פינוקיו״, קלוד קואטס


קלוד נולד ב1913 בקליפורניה והצטרף לדיסני כצייר רקע ב1935 שנתיים לפני שיצא סרט האנימציה הראשון באורך מלא של דיסני  ״שלגיה ושבעת הגמדים״ (שגם בו לקח קלוד חלק משמעותי) קלוד עבד בדיסני 54 (!) שנים, ובמהלך הקריירה המפוארת שלו הספיק להשתתף בלא מעט פרוייקטים וסרטי אנימציה אהובים עד היום. ביניהם, ״פינוקיו״, ״סינדרלה״, ״פיטר פן״, ״דמבו״, ״אליס בארץ הפלאות״, ״היפה והיחפן״ ועוד… הוא אף לקח חלק משמעותי בהקמת דיסני וורלד יחד עם וולט דיסני בעצמו.

מתוך הסרט ״אליס בארץ הפלאות״, קלוד קואטס




אחד מסרטי האנימציה שזכה לשבחים אודות עבודתו של קלוד הוא הסרט ״פינוקיו״ ידוע באנימציה המדהימה שלו וברקעים המורכבים, שרבים מהם נוצרו באמצעות טכניקות צבעי המים של קלוד. הסביבה המגוונת של הסרט, לרבות רחובות הכפר ההומים של ג'פטו, המעמקים המפחידים של אי התענוגות, והיופי האווירי של ממלכת הפיה הכחולה, מתעוררות לחיים עם שטיפות תוססות של צבעי מים. הרקעים הללו לא רק משפרים את הנרטיב של הסרט אלא גם תורמים לקסם הנצחי ולמשיכה הוויזואלית שלו.




מתוך הסרט ״שלגייה ושבעת הגמדים״


ציורי הרקע המדהימים בצבעי מים שקלוד יצר עבור

פינוקיו ממשיכים להדהד על ידי חוקרי דיסני, מעריצים ואספני אמנות על היופי העשיר והמרקם הייחודי שהם מעניקים לסרט הקלאסי.

סרט נוסף שהשתמש בשיטה של קלוד הוא ״דמבו״ ובעוד ש"דמבו" ידוע בעיקר באנימציית הדמויות המקסימה שלו ובסיפור הלבבי, צבעי המים מילאו תפקיד עדין אך מכריע בביסוס האווירה של הסרט. האווירה החלומית, כמו הרצף האייקוני של "פילים ורודים במצעד" של דמבו, כוללים רקעים פנטסטיים ומופשטים המעובדים עם צבעי מים. הרקעים הללו יוצרים אווירה סוריאליסטית המשלימה בצורה מושלמת את האופי והדמיון של הסצנות.

מתוך הסרט ״פינוקיו״ קלוד קואטס



באופן דומה, ב"פיטר פן" (1953), השימוש של קלוד בצבעי מים לכד את היופי של ארץ לעולם לא בחן ובקסם שאין שני להם. מהמים המנצנצים של לגונת בנות הים ועד לצוקים הנישאים של סלע הגולגולת, כל רקע היה יצירת אמנות בפני עצמה, עשיר בצבע ובמרקם וללא ספק עם הבטחה להרפתקה חדשה.


מעבר ליכולת הטכנית שלו, לקלוד הייתה מתנה נדירה לספר סיפורים באמצעות דימויים, תוך שימוש בצבעי מים  בעדינות מדהימה. ב"במבי", לדוגמא, העונות המשתנות משתקפות בצבעים המשתנים של היער, מירוקים התוססים של האביב ועד לכתום החמים והאדומים של הסתיו, המשקפים את הקשת הרגשית של הנרטיב של הסרט.


מתוך הסרט ״פיטר פן״ קלוד קואטס


בעוד שטכניקות אנימציה דיגיטליות החליפו במידה רבה את שיטות צבעי המים המסורתיות בשנים האחרונות, את השפעת צבעי המים עדיין ניתן לראות בסרטי דיסני עכשוויים רבים. הסטודיו ממשיך לשאוב השראה מהמורשת העשירה של האנימציה, כולל צבעי מים, ליצירת סרטים מדהימים ויזואלית ובעלי תהודה רגשית.

בעשרות השנים שחלפו מאז עבודתו החלוצית של קלוד, השפעתו נמשכת, ומעצבת את השפה החזותית של האנימציה של דיסני לדורות הבאים. סרטים כמו "מלך האריות", "פוקהונטס" ו"הנסיכה והצפרדע" חייבים תודה לשימוש החדשני של קלוד בצבעי מים, שממשיך לעורר השראה ולהפעים את הקהל עד היום.


8 צפיות0 תגובות

コメント


bottom of page